Városi kukac

#4 - Az utas

2019. június 26. - V4090K

Nem is olyan nehéz kérdés ez, de mégis olyan nehéznek tűnik megfogalmazni, hogy ki is az utas. Első sorban próbáljuk megfogalmazni a mi szemszögünkből. Utas az, aki a személyszállítást végző céggel - úgy mond egy – „szerződést” köt és az utazási feltételekben foglalt követelményeknek eleget tesz/megfelel, ezen felül ezt a szolgáltatást igénybe is veszi.

Ennek a három dolognak kell megfelelnie valakinek ahhoz, hogy utas legyen. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi van azokkal a személyekkel, akik „ingyen” utaznak. Ezekre vannak azok a bizonyos üzletszabályzatok, ahol kitételeket képeznek ezek a „vitás” kérdések.
85.jpg

 (Fotó: 427h)

A „szerződést” mindig automatikusan a szolgáltatás megvásárlásánál elfogadjuk ugyan úgy, mint amikor egy jó kis fesztiválra megvesszük a belépőt, amin feltűntetik, hogy a házirendet elfogadtuk. Átvitt értelemben a „szerződés” egy házirendnek felel meg. Nálunk az a bizonyos házirend az utazásifeltételek névre hallgat.

Ennek van egy rövid kivonata általában kifüggesztve mindenhol jól láthatóan, piktogramokkal felhívva a figyelmet főbb szabályokra. Ezek között a feltételek között szerepelnek magatartásra vonatkozó szabályok. Például, ha valaki „botrányosan” viselkedik, amivel zavarja utastársait vagy rosszabb esetben veszélyezteti a saját, a jármű vagy a többi utas épségét, akkor a problémás személy kizárható az utazásból. Kizárható továbbá, az ittas bódult ember is vagy az, akinek a poggyásza, ruházata, beszennyezheti utastársai ruháit, értékeit illetve a járművet. Ilyen esetekben a járművezető intézkedik és/vagy intézkedést kér. Ez a helyzetfüggő mindig.

(Azért arra felhívom a figyelmet, ha a piktogramon cigaretta ábra van az érvényes a vízipipára is.)

Mikortól utas az utas?

Utas a felszállástól minősül annak. Mikor tekinthetjük a felszállást befejezettnek? Tanfolyamon nekünk a következő megfogalmazást mondták:

„A felszállást akkor lehet befejezettnek tekinteni, amikor az utolsónak felszálló utas vagy az általa szállított tárgy a távvezérelt ajtók becsukódását nem akadályozza.”

Az utas státusz végét meg a leszállás jelenti, amit akkor tekinthetünk befejezettnek, „amikor az utolsónak leszálló utas a talajon áll, és a szerelvényt elengedte.”

Szinte biztos vagyok benne, hogy előjöttek kérdések, amikre ígérem, válaszokat fogok adni majd. 90.jpg

 (Fotó: 427h)

Joggal merül fel még egy kérdés az utasokkal kapcsolatban. Mi a helyzet akkor, ha az autóban többen utaznak, és nem kötnek semmiféle „szerződést”, nincsenek rosszabb esetben utazási feltételek?

Van egy jó hírem, olyan nincs, hogy nincs „utazási feltétel”. Van még egy pár mindenkori szabály az utasokra nézve és erről a Kreszben olvashatunk. Ezek röviden tömören:

  •  Csak álló járműre szállhat fel és le.
  •  Tilos - zavarni a vezetőt vezetés közben, - állva utazni (kivéve buszon, trolin, villamoson) illetve a jármű lépcsőjén vagy a külső részén, - az ablakon kihajolni.
  •  A jármű ajtaját az utas csak akkor nyithatja ki, ha ezzel személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyeztet

Talán ezek a legfontosabb mindenkori szabályok, ezen felül még 2 pont van, amiből egy biztosan elő fog még kerülni a későbbiekben.

Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.

süti beállítások módosítása