Városi kukac

#8 – Egy menet a mi szemünkkel,

avagy miért marad ott valaki a megállóban.

2019. július 24. - V4090K

Eljött az idő, hogy megírjak egy olyan bejegyzést, ami nagyjából választ ad arra a kérdésre is, hogy miért hagyunk ott egy-két embert a megállóban. Ehhez látni kell azt, hogy mit is gondolunk mi. Elhihetik nekem, ha azt mondom, hogy nem jó szívvel hagyok ott bárkit a megállóban. Az egyik kollegám mondta egyszer nehéz pillanatában, hogy „rohadtul (nem a „rohadtul” szót használta) utálok ott hagyni bárkit, főleg ha fut felém”

Mi az a menet, és hogy is nézz ki valójában?

4.jpg

 (Fotó: 427h)

Menetnek hívjuk azt, amikor A-ból B-be elmegyünk (Bécsi út/Vörösvári út -> Kelenföld vasútállomás). Kanyar pedig, akkor lesz ebből, ha visszaérünk oda, ahonnan indultunk. Ezen nem kell többet magyarázni. Egy menet alatt rengeteg olyan tényező szerepet játszik, ami miatt úgy dönthet egy járművezető, hogy ott hagy valakit „pedig ő futott”.

Fontos tényező az idő, az utasok/autósok száma, kereszteződések állapota. Csúcsidőben feszítettebb egy menet, mint csúcson kívül. Értelemszerűen sokkal többen kelnek útra, emiatt megnövekedik az utasforgalom. Eltolódik a fel- és leszállás ideje (mostantól: utascsere). Sokkal több közlekedő vesz részt, nem csak gyalogosan, hanem személygépkocsival is a közúti közlekedésben. Ez a sok személygépkocsi néha benn ragad a kereszteződésben, ezzel akadályozva minket és a többi közlekedőt. Ilyenkor, azért általában segítségünkre van, hogy a menetidőben egy fajta tartalékot, plusz időt adnak két megálló közre. Ezt mi fel is használjuk kamatokkal együtt.

Fontos tényező még, hogy milyen típussal közlekedünk és azon belül a típus sajátosságai. Például egy Tátra villamos, ami az 1-es közlekedik hármas szerelvényben és ennek a klasszikus változata, ami nem rendelkezik leszállásjelző nyomógombbal, kijelenthetjük, hogy az ajtaja szinte villámgyors. Körül-belül 5-7 másodperc lehet a zárás folyamat. Ehhez képest a Tátra korszerűsített változata, amin már leszállásjelző nyomógomb van (és sok más változás, de ez a szembetűnő az utasteret tekintve), az ajtók záródása 12-18 másodpercet is igénybe vehet. Röviden, amíg én klasszik Tátrával vissza tudok nyitni, ezzel megvárva valakit, ami összesen 12-18 másodperc, addig egy korszerűsítetten már a visszanyitás jóval hosszabb folyamat.

Másodpercekről beszélünk, de sok kicsi sokra megy. Vegyünk példának egy olyan lámpás megállót, ahol akkor jön a szabad jelzés, amikor megállunk és kinyitjuk az ajtót. Csúcsidő van és a vonal eddigi részén összegyűjtöttünk 3 perc késést. Papírforma szerint az előtted lévőnek 3 percre kell lenni, a mögötted lévőnek úgyszintén 3 perc a követése. Ez annyit jelent jelen esetben, hogy ha az előttes és mögöttes tartja a menetidőt, az előtted haladó és közted már 6 perc van, a mögötted lévőt meg látod a tükörbe és az ő idejében haladsz, ami azt jelenti, másfél perc plusza van neki. Budapesten átlagosan 90-60-45 másodperces lámpafázisok vannak, ha jól rémlik. Vegyük ehhez a példához a 90 másodperces fázist. Ez annyit jelent, hogy ha most szabadot kapsz, következőre másfél perc múlva fogsz megint.

hud_2576.jpg

 (Fotó: 427h)

Szóval megérkezünk a megállóba tudjuk, hogy a szabad jelzés viszonylag hosszú 35 másodpercre saccoljuk be. Ajtó nyit, leesik a szabad. Azt mondják, hogy átlagosan az utascsere 20 másodpercet vesz igénybe. Van 15 másodperced plusz mínusz egy kicsi, hogy ajtót zárj és kimenj a szabadjelzésen, ha ezt a papírformát követjük. Látod, hogy messziről fut két ember. A történetet tekintve lényegtelen, hogy kik és az is lényegtelen, hogy 50 vagy 100 méter távról beszélünk. Itt most megállok egy kicsit.

A járművezetőknek a végállomáson van egy úgy nevezett tartózkodási idejük. Ez annyit tesz, hogy ez az idő áll rendelkezésedre, hogy elmenj mosdóba, ha szeretnél friss vizet magadhoz venni, ha dohányzol, akkor erre sort keríteni és a fülkeváltást (mostantól: visszafogás) is meg kell csinálnod. Ezen a vonalon legyen a végállomási tartózkodási időd 6 perc. 3 perc késésben vagy, és ha olyan vonalon vezetsz ahol lámpáról-lámpára mész plusz nincs lehetőséged behozni a lemaradásodat, akkor ezt a 3 percet görgeted magad előtt. Kérdés ennek tekintetében, megvárod a két futót?

Előtted lévő 6 percben van. Az utasok a megnövekedett menetidő miatt gyűlnek a megállóban és nem csak a te utasaid, de a mögötted lévő utasai is rád várnak. Az ajtóid bezáródnak kb, 12 másodpercen belül. Lesz 3 másodperced szabályosan kimenni a megállóból és így jó eséllyel lesz 3 perc tartózkodási időd, ami alatt elintézheted, amiket szeretnél és visszafogsz. Ha megvárod a futókat, akkor további megállókba 4 és fél perc késésed lesz (mögötted lévő 3 percbe kerül). Ha még egy megállóban ilyen helyzet áll elő, akkor már 6 percnél tartasz (a mögötted lévő 4 és félnél), ami azt jelenti, hogy indulási idődre érsz ki a végállomásra és csak görgeted magad előtt egy ideig ezt. Na, de ez nem ennyire véresen komoly. Kicsit túloztam, de ilyen helyzet is könnyen előállhat.

A példa csak, azért lett így összehozva, hogy szemléltessem, hogy én legalább is miért úgy döntök, ahogy. Csúcsidőben kevesebb embert várok meg, természetesen, ha tudom, hogy ráérek megvárni a futókat is, legyen az szabálytalanul vagy szabályosan közlekedő, akkor miért ne? Ez a munkánk és igyekeznünk kell valami arany középút megtalálására. Sokat számít az is, hogy milyen idő van. Csúcsidőben, ha éppen leszakad az ég, igyekszem több embert megvárni.

hud_2718.jpg

 (Fotó: 427h)

Másik példa: felhőszakadás van, anarchia és káosz uralkodik az utakon ilyenkor. Olyan megállóba érkezel, ahol van ilyen tetővel ellátott csoda várakozó, ahova be tudnak húzódni az emberek, amíg rád várnak. Szitu ugyan az, jön a jelzés futnak feléd. Megvárod őket? Hát még szép. Gondoljuk viszont tovább az utunkat és az előttünk álló útvonal és megállók sajátosságait figyelembe véve. A következő megálló egy sima járdasziget, semmi tető ahova be tudnak húzódni és úgy gondolod, hogy mivel 2-3 iroda épület is van a közelbe így délután 4-5 között, tuti lesznek ott elegen, akik ugyan úgy áznak és még behúzódni sem tudnak. Ennek fényében is megvárod a futókat? Ezt a kérdést nyitva is hagyom.

Ezzel a bejegyzéssel nem a lelkiismeretemet próbálom megnyugtatni. Egyszerűen érzékeltetni szeretném, hogy nagyon sok tényező van, ami befolyásolja azt a döntésünket, amit éppen, akkor ott, meg kell hoznunk. Ezeket a döntéseket, meg pár másodperc alatt meg kell hoznod, így megy ez a játék.

Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.

süti beállítások módosítása