Ha a villamosokkal valami baj történik megáll a világ, pótlóért kiállt a nép! Abban a percben kéne egy pótlóbusz, hogy ott legyen a forgalmi zavar előtt/mögött/mellett. Természetesen kicsit túloztam, a hatásvadászat miatt, de nem állunk messze a valóságtól. Ha van egy forgalmi zavar csak nézzük meg a BKK facebook oldalán található kommenteket. Senkire és semmire nincsenek tekintettel sokan. Ebben csak az a szomorú, hogy senki nem tudja közülük pontosan mi is történt.
(Fotó: V4090K)
Úgy gondolom Budapesten a tömegközlekedés egy olyan szintet ér el, ami kiemelkedőnek mondható. Nappal 2-3 percenként, de legrosszabb esetben is 6 percenként valami érkezik, amivel utazhatunk. Óhatatlanul benne van a pakliban, hogy történhet baleset, műszakihiba, utasrosszullét stb. A villamosok abban a szerencsétlen helyzetben vannak, hogy bár sok írás bizonygatta, hogy rá tudjuk húzni valakire a kormányt, tehát ki tudnánk kerülni az esemény helyszínét, az a rossz hírem, hogy ez nem igaz. Ha valaki megáll a vonalon, lesz egy-kettő kocsi, ami akadályba szorul és ott ragad, a többi villamost viszont elkezdik visszaforgatni az irányítók, hogy ahol lehet fennmaradjon a villamos közlekedés.
Minden villamos vonalon megvannak azok a visszafogási helyek, ahonnan a villamosok vissza tudnak menni az ellenkező irányba. Vegyük a világ 7. legszebb villamosvonalát (2-es villamost) példának és nézzük meg a visszafogási lehetőségeit: Boráros tér, Garibaldi utcai váltó, Pápay István utcai visszafogóhely. Természetesen olyan viszonylatok, amik fonódnak abban a szerencsés helyzetben részesülnek, hogy ott mindenki mindenfele is tud kerülni, ha úgy adódik. Ha az Alkotás úton nem járható valami miatt a vonal, akkor Krisztinán keresztül tudnak kerülni a kocsik. Ezek a visszafogási helyek azért jók, mert így minél kisebb vonalszakaszra kell pótlókat beállítani.
Na de, akkor kérdem én, ha van egy baleset miért nincs ott egyből egy pótlóbusz? Miért kell több percet várni egy buszra amire fel se fér mindenki?
Budapest közlekedésében vannak úgy nevezett tartalékok. Ezek a tartalék járművek mind-mind arra várnak, hogy valahova menjenek segíteni a forgalom gördülékenységét. Ezeknek a járműveknek is idő kell mire átverekedik magukat a városon. Budapesten nincs annyi plusz, ami el tudná látni a teljes pótlási szakaszt. Emiatt azok a viszonylatok, amik sűrűn járnak vagy betétjárat szerepet töltenek be, egy-egy buszt leemelve okoznak ott ritkább közlekedést az irányítók és kezdik feltölteni a pótlásra szükséges helyeket.
(Fotó: Közlekedő Tömeg - A képen éppen, egy villamospótló troli látható.)
Mi az a betétjárat?
Régen, amikor az egyes még kicsi viszonylat volt és „csak” Közvágóhídig közlekedett volt annak a villamosnak is betétjárata az úgy nevezett 1A, ami csak Népligetig közlekedett. Van egy alapjárat és ezt egészíti ki egy betétjárat, amivel sűrűbb közlekedést lehet elérni a forgalmasabb szakaszon, ami rövidebb, mint az alap viszonylat teljes útvonala.
Na, de akkor térjünk vissza a kölcsönkért buszainkhoz. Azoknak a buszoknak oda is kell érnie valahogy. Ismerve a városi közlekedést nem idegen fogalom a torlódás senki számára. Képzeljünk el egy forgalmi zavart, ami az egyes villamost érinti. Megállt a forgalom, a villamosok Lehel utca/Róbert Károly körút - Bécsi út/Vörösvári út és Zugló vasútállomás – Kelenföld Vasútállomás között közlekednek csak, a kimaradó szakaszon pótlóbusz szükséges. Ilyenkor az irányítás megvizsgálja, hogy honnan tudnak a közelből elcsempészni egy-két buszt úgy, hogy azzal jelentős ritkulást nem okoznak a vonalon. Figyelembe kell venniük ezen felül azt is, hogy az adott busz, ami éppen a közelbe jár annak a járművezetőjének van-e műszaki pihenője mostanság vagy nem. Fontos az is, hogy feltehetőleg meddig állhat a forgalom. Ez az esemény súlyosságától, vagy eleve a forgalmi akadály jellegéből adódik. Eddigi tapasztalatok alapján meg lehet saccolniaz akadály hosszát.
Tartani kell egy bizonyos menetrendszerűséget, ami kihozza, hogy hány buszra is van szükségek és elkezdődik a buszok tartalékból vagy vonalról való leemelés. Ebben az esetben kérjünk mondjuk 2 darab buszt a metrópótlóktól, 1 darabot a 25, 9, 105, 7-es viszonylatról és 3 darab buszt a 7E vonaláról. A buszok akár forgalomból is kivehetőek, így azok lepakolhatják az utasaikat éppen, ahol vannak és elindulhatnak a pótlás helyszínére. Nem feltétlen mindig végállomásról jönnek. Idő mire odaérnek, akár honnan is jönnek. Hiába szempont pótlásánál a csuklós nagy kapacitású busz, előfordulhat, hogy egy kisebb kapacitású busz fog előbb a helyszínre érni. Az irányítók ilyenkor azokkal a buszokkal dolgoznak, amik éppen a közelbe vannak és igyekeznek minél előbb pótolni a hiányt, ezért nem fog várni a kisebb busz, hogy odaérjen egy csuklós és elkezdje elvinni a pakkot. Minél előbb megindul a pótlás annál előrébb vagyunk.
(Fotó: Index.hu)
Ha egy olyan helyszínen van a baleset, ahol van alternatívan egy másik járat, akkor sima mert az utasok egy része arra tudja folytatni az útját és előbb megoldódik a pótló kérdés. Vannak olyan szituációk, amikor nem állítanak be pótlóbuszt a forgalomban, pont ezért, mert lehet egy nagyon rövid zavarról van szó, pótló nem érne már oda, addig meg ott az alternatív útvonal. Természetesen az is előfordulhat, hogy a pótló nem tudja érinteni az adott útszakaszt a baleset miatt. Gondoljunk csak olyan közös használatú útra, ahol a villamos és az autók együtt közlekednek 1-1 sávon. Vagy ha olyan apokaliptikus időjárás keletkezik, amikor szinte minden is megáll a városban. Ilyenre is volt példa, hogy az árvízszerű esőzés miatt, nem indultak pótlóbuszok, mert nem tudtak kerülni akkorát amekkora részen állt a víz. Arról nem is beszélve, hogy ezen a napon csoda volt, ha bármi közlekedett is.
Amikor elhárul a baleset, akkor még nem ér véget a zavar, mert azok a villamosok, amik vissza-vissza forogtak nincsenek a helyükön, nincsenek helyes sorrendjükben és a járművezetők műszaki pihenőjét is érintheti ez az egész zavar. Ilyenkor ritkább közlekedésre kell számítani, forgalomból kiálló villamosokról, illetve nem megszokott helyről beálló villamosokra. Az, hogy meddig tart a zavar és a nem megszokott közlekedés ezt sok minden befolyásolja és talán ebbe a részébe ne is menjünk bele. Lényeg, hogy mindenki azon van, hogy minél előbb rend legyen, mindenki a helyén legyen már csak azért is, mert ilyenkor a végzések is változhatnak és vannak azok a napok, amikor ezt nem szeretné az ember.
(Fotó: 427h)
Azt tudta, hogy villamos is pótolhat villamost?
Igen erre is van példa. Ha valahol kiesik egy villamos és mondjuk annak a kiesése nagyobb zavart okoz, akkor egy sűrűbben közlekedő viszonylatról hívnak villamospótlót. Ez az emberek számára fel se tűnik, mert a ritkán közlekedő viszonylatnál ott a pótló villamos, a sűrűn közlekedők meg 2-3 perccel később jönnek. Természetesen, amikor egy oda nem illő oldaltábla jelenik meg a vonalon, vagy egy olyan típus ami nem megszokott arra fele, akkor akiket érdekel a téma már észre is veszik, hogy megint elcsavargott egy villamos.
Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.