Városi kukac

#13 – A jó diák holtig tanul

2019. szeptember 11. - V4090K

Hogyan lehetsz villamosvezető? Milyen feltételeknek és kihívásoknak kell eleget tenni a tanfolyam alatt? Gyertek egy kicsit beszéljük át ezt, ha már iskola kezdésről van szó. A folyamat kicsit hosszú, de ha belegondol az ember, hogy pénzt kap havi szinten azért, hogy csak tanuljon, megéri. A pénz amit tanulóként kapsz nem fog gazdaggá tenni, mert nem főállású bérezésben részesülsz még ez idő alatt. Hidd el az első fizetés után nem lesz ilyen gondod.

32983286664_31d810d6e8_k.jpg

 (Fotó: Koncz Gábor)

Hol is kezdődik ez az egész? Jelentkezned kell, amit most már online is megtehetsz az oktatás oldalán, de szerintem még a BKV oldalán is van erre lehetőség. Más Magyarországi városokban, ahol van villamosközlekedés nem tudom hogyan működik pontosan, ezért itt csak a budapesti villamosoktatásról fogok beszélni. A jelentkezésed kulcsa egy fényképes önéletrajz, ahol írsz magadról adatokat/elérhetőséget és nem csak egy fényképet küldesz magadról, mert úgy nehéz megtalálni téged. Ha ez megvolt, akkor kiválogatnak téged a jelentkezők közül és ha minden igaz egy személyes beszélgetéssel folytatódik egy úgy nevezett előszűrőn. Itt beszélgetned kell egy-két emberrel és elöljáróban néhány feladatot is ki kell töltened. Figyelemteszt, tudásmérőtesztek.

Ha ez jól sikerült, akkor a tanfolyam előtt már csak a szigorú orvosi van. Az orvosi vizsgálat követelményei részletesen az oktatás oldalán megtalálható. Amikor én voltam két napot vett igénybe a vizsgálat. Teljes labortól kezdve mindent néznek. Szó szerint mindent, még drog teszten is részt kell venned. Ha ezeknek a feltételeknek megfeleltél alkalmas pecsétet kaptál, akkor „Üdvözlünk a tanfolyáson”.

Modul rendszerben történik majd az egész tanfolyam. Egyből bele is kezdtek és mélyvízben fogod találni magad. Az első modul egy nagyon vegyes modul, itt mindenről szó esik. Balesetvédelem, jogi alapok, pálya felépítése, fizika egy kis matekkal, meg rengeteg minden alaptudáshoz szükséges témakör. Erre emlékeim szerint egy hónap szokott a rendelkezésre állni szóval talán ez a legintenzívebb része a tanfolyamnak. A vizsgakérdéseket minden modulhoz meg fogod kapni, de meg is tudod nézni a már említett oldalon. Ott egy dokumentumban találod meg, nem csak a kérdések, de a követelményeket és a témákat, hogy mit kell megbeszélnetek és tanulnotok. A hatósági vizsgát egy úgy nevezett házi vizsga előzi meg. Ezen jól fogsz teljesíteni és mehetsz tovább a hatóság elé. Írásbeli és szóbeli vár rád, minden pipa és jöhet egy körül-belül két hónapos modul.

zuglo17.jpg

 (Fotó: villamosok.hu)

Itt nem egy modulról van szó, hanem egyszere kettő. Járműismeret és infrastruktúra. Itt fogod elsajátítani a KRESZ-t és az utasításunkat, kikapcsolódásnak pedig egy kis járműismeret, ami a járművek általános működését fogja neked megtanítani. Elektromos motorok működése, légfékes berendezések. Olyan alap tudást szerzel, hogy ha később nagyvasútra vágysz, akkor egy kicsit már konyítani fogsz ezekhez a dolgokhoz. Természetesen ott más infrastruktúra rész van (utasítás stb). Nagyon fontos, hogy ezen a modulon toppon legyél. Miért? Itt ismerkedsz meg a két legnagyobb ügyvédeddel. Ha az utasítás és KRESZ szabályok emellett egyéb szabályoknak eleget teszel munkád során, hidd el haza viszed a teljes fizetésedet és nem lesz panasz a munkádra. Ne felejtsd el ez a két ügyvéd egyben nagyon meg tud védeni, de ellenkezője is igaz! Házi vizsga majd hatósági, írásbeli és szóbeli. Hurrá sikerült eljött az idő, hogy villamosra pattanjunk.

Típus vizsgával folytatjátok, itt van egy rövid elmélet, de utána végre azt csináljátok, amiért idejöttetek. Felülhettek a sárga rémre és bizony kimentek forgalomba. Ez a része szinte már kikapcsolódás lesz az eddigiekhez képest. Utasok nélkül flangáltok a városban majd. Amíg az előző három modulba javarészt elméleti szinten tanultok itt már kőkemény gyakorlat lesz. 2 típust kapnak az emberek emlékeim szerint ennek természetesen a változás jogát fenntartja mindenki. Az alaptípusod az lesz, amivel kezdesz. Azt a villamost fogod sokáig vezetni (kb. 50 vezetett óra), a második típus már kevesebb időt kap (kb. 30 vezetett óra). Megvan a két típus, megvannak a vizsgák és jöhet a vonalismeret.

A villamosok ugyan sínen mennek, de szabályok miatt nem korlátlanul. Ez a modul nem azért kell, mert nem tudunk tájékozódni vagy mert eltévednénk, ez a szabály. Csak azokra a vonalakra osztható egy járművezető, ahova van vonalismerete, illetve arra a bizonyos villamostípusra, ami ott közlekedik rendelkezik érvényes vizsgával. Amennyit tanulójáratoztok majd, úgy ez a vonalismereti elméleti oktatás már könnyebb lesz. Ezért amikor típusoztok, nézelődjetek és esetleg kérdezzetek az oktatótól, ha valami nem tiszta. Ha ez a szóbeli vizsga sikerült, akkor hip-hip hurrá, már csak önállósodni kell.

Önállósító vizsga előtt egy úgy nevezett munkamódszerátadót kapsz magad mellé. Ilyenkor azt láthatják az utasok, hogy a fülkében kettő ember van. Ilyenkor folyik a vonal sajátosságainak az elsajátítása és az utasforgalommal való bánás megtanulása is. Azon a kocsin, amit vezetsz először lesznek igazi utasok. Ilyenkor már jogosítvánnyal rendelkezel, mert a típus tanfolyam után ezt kiállítják neked a rengeteg papírral együtt. Az utasoknak meg nincs félnivalójuk, mert jó kezekben vannak, hisz egy tanfolyamot elvégeztél. Az önállósító vizsga előtti napokban a vonalaidat lemunkamódszerezitek majd az önállósító körül-belül egy fél menet lesz vagy a vizsgáztatók amennyit megszabnak majd. Ha az önállósító jól sikerül, az utolsó simítások (négyszög kulcs, végállomás kulcsok) megtörténnek ellátnak minden olyan információval, amit a jövőbe fogadjatok meg, aztán akár rá más napra már egyedül is mehetsz a forgalomba. Ez attól függ, hogyan osztanak be utána.

160501-jarmuparade_16.jpg

 (Fotó: iho.hu)

Azt viszont soha nem szabad elfelejteni, hogy az önképzésnek mekkora súlya van. Az rendben, hogy elvégzel egy alaptanfolyamot, megtanulod az alapokat viszont kinn a forgalomban, annyira más ingerek érnek, akár olyan hiba is lehet a villamoson, amivel még sose találkoztál, mert nem tudnak minden hibát szimulálni a tanulókocsikon sem. Ezért ilyenkor tuti le fog verni a víz és úgy kell cselekednek, hogy minden szabálynak megfelelj és életet ne veszélyeztess. Ehhez fel kell ismerned a hibát és elhárítani. Ha áll a forgalom nem baj, addig sem történik baleset. Minden ilyen esetből sokat fog tanulni az ember. Amikor meg már azt hiszed, hogy nem tudnak újat mutatni neked, akkor tuti jön egy pofon és olyan szituáció elé állít az élet, vagy a többi közlekedő, hogy csak pislogsz. Szóval szem nyitva, tudásodat tartsd napra készen érdeklődj és tanulj. Tanulj a kollegáktól, a műszaktól, kérdezz tőlük bátran, nem harapnak. A HÉV E1-es utasításában erről írnak is például.

„A megszerzett szakmai ismeretek szinten tartása és aktualizálása minden járművezető alapvető kötelessége. Az önképzésnek elsősorban a tanfolyamon megszerzett, de mindennapok gyakorlatában ritkán előforduló forgalmi helyzetekre vonatkozó, valamint hibaelhárítással ismeretekre kell irányulni. A tanuló- és próbavonatok kivételével vonatok továbbítás közben szándékosan műszaki hibát előidézni nem szabad…”

Ez egy részlet a HÉV járművezetőknek szóló E1 utasításból, ami itt is megállja a helyét egy-két fogalmat persze kicserélve. Ha ezt betartja az ember, akkor a hároméves vizsga, ami már számítógépen zajlik tesztszerűen kisujjból fog jönni. Jaj, igen, elfelejtettem mondani. A villamosjárművezetők három évente mindenből újra vizsgáznak. Vonal, típus, alapismeretek, infrastruktúra (utasítás, kresz), illetve orvosi alkalmassági vizsgát is kell tenni. Valahogy így nézz ki ez az egész. Remélem a jövő villamosvezetőinek tudtam segíteni, a laikusoknak meg egy kis betekintést tudtam nyújtani, hogyan is lesz valakiből villamosvezető. Hamarosan folytatom ezt a témát.

Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.

süti beállítások módosítása