Városi kukac

#7 – Számítani kell, a következő bejegyzésre

2019. július 17. - V4090K

Előrébb terveztem ezt az írást, de annyira szóba jött ez a stresszelés, hogy végül elnapolódott mostanra. Miről is van szó? Villamosvezetőként az a szerencsés helyzet áll elő, hogy naponta mész egy adott vonalon 3-4-6 kört is akár. Így nagy tapasztalatot szerzel azon az útvonalon. Emiatt sok mindent látsz/láttál, ami miatt már számítanod kell azokra a forgalmi helyzetekre, amik ott várnak tárt karokkal. Értelemszerűen vannak abszurd szituációk, amik nem minden naposak (szerencsére), de ha figyeled a körülötted közlekedőket, mint ha valami jós lennél, meg fogod tudni jövendölni, hogy mi fog történni.

hud_3045.jpg

 (Fotó: 427h)

Preventív vezetés a villamosvezetők talán egyik legfontosabb taktikája. Jövőbe kell, hogy láss. Az egésznek annyi a lényege, hogy elővigyázatos, előrelátó (előregondolkodó), megelőző vezetést alkalmazol a forgalmi helyzetek gyors felismerése mellett. Mondhatjuk úgy is, hogy amikor te a végállomásról indulsz, már agyban a vonal másik végén vagy, mert tudod mi fog történni a távoli jövőben. Természetesen vannak, olyan helyzetek, amiket ennyire nem látsz előre a közel jövődben, de a forgalmi helyzet gyors felismerése miatt, mégis előrébb látod, mint bárki más.

Mivel preventíven vezeted a városi kukacot, akkor neked rengeteg mindenre számítanod kell. A dynomen helyzetek kapcsán már előjött egy-két példa. Párhuzamosan közlekedtek, te gömbsüveg sorral elzárva az autóktól, de egy olyan 100-150 méter múlva kereszteződés lesz. Melletted haladó gépjármű elkezd lassítani, majd kirakja az irányjelzőt. Számítanod kell, arra hogy bekanyarodik előtted? Megvan az esélye? Vagy ugyan ez a példa, csak lassítás és irányjelzés nélkül. Az autó gyorsít és elkezd közeledni a záróvonalhoz. Kell arra számítani, hogy ő bekanyarodik előtted?

Múltkor megszóltak, mert „lassan” mentem el egy másik megállóban álló villamos mellett. Miért mennek a villamosok lassan egymás mellett? Mindig megvan a lehetősége annak, hogy a villamos mögül (takarásból) kiléphet eléd bárki. Számítanom kell arra, hogy valaki a villamos, - de lehet az busz, vagy nagyobb méretű parkoló jármű is – mögött megjelenhet, egy gyalogos, egy autó, egy kerékpáros, bárki. Villamos vezetők között van még egy szokás. Ez a fedezés. Röviden annyi, hogy ha kettő olyan járművezető közelít egy kereszteződéshez ahol, bármelyik irányból áthaladhat autó/gyalogos/kerékpáros, akkor a sebességüket olyan mértékben csökkentik, vagy csak csökkenti az egyik fél, hogy azon a kereszteződésen egyszerre haladjanak át. Miért? Sokszor előfordult már, hogy egy elhaladó villamos mögött a másik elé bejön valaki/valami. Ez egy eléggé balesetveszélyes helyzet és így próbáljuk néhányan segíteni egymást. Természetesen ehhez tudni kell fedezni is, mert ezzel a „manőverrel”, akár nagyobb kárt is okozhatunk, mint hasznot. Hamar fel kell ismerned, hogy a kollega fog-e (jól) fedezni téged vagy sem. Ha nem, és úgy ítéled meg, hogy pont akkor érsz a kereszteződésbe, amikor már esélye van az elhaladó villamos mögött bárkinek/bárminek bejönni eléd, mérsékeld a sebességedet és inkább menj lassabban és add meg az esélyét az esetleges veszély kivédésének

 

 (A videó csak illusztráció miatt, van beállítva 4:19. Takarásból kilépésre példa. Fenntartásokkal kell kezelni a videót. Más szabályok, más szokások. Forrás: NaKoleji)

„A Tilosat sose, a kötelezőt mindig, az engedélyezettet kritikával.”

Mit is jelent ez a rövid mondat? Ez nem más, mint a másik vezetési taktika röviden, a defenzív vezetés. Balesetek elkerülése érdekében, kortól, nemtől, járműtől és forgalomban résztvevő járművezetőktől függetlenül megfogadandó taktika. Ez egy fajta védekező vezetés, mint ahogy a nevében is benne van. A defenzív módon vezető ember taktikája: a veszélyes helyzetek korai felismerése, megelőzése és kivédése. Távolság tartás, helyes manőverezés, jó helyzet felismerés, az írott és íratlan szabályok ismerete és helyes betartása. Estenként akár a saját elsőbbségünkről való lemondás. Semmiképp sem agresszív vezetés.

Rengeteg olyan eszköz áll a járművezetők segítségére, amikkel ezeket a taktikákat csak erősíteni tudják. Távolságtartás és távolság tartalék képzés. Nem szokott jól elsülni az utakon az a magatartás, amikor rámászunk az ember nyakára és nyomjuk ezerrel, hogy menjél már. Villamossal ismerve a jármű sajátosságait, még nagyobb távolságot képzünk és egy úgy nevezett tartalékot is gyártunk magunknak. A plusz távolság, a követési távolságon felül azt az esetet menti, ha műszaki hiba miatt nem, vagy csak részben működésképtelenné válik bármelyik fékberendezésünk. Ezen felül este mindent el kell követnünk, hogy mások számára láthatókká váljunk és másoknak ugyan úgy mindent el kell követniük, hogy látszódjanak. Fokozott éberségi állapotot tartsunk fenn, azokon a helyeken ahol a baleset esélye megnövekedhet. Iskolák, óvodák, tűzoltóállomások, kórházak, rendőrségek és még lehetne sorolni ezeket a helyeket. Joggal merül fel a kérdés, hogy kórháznál, rendőrségnél, tűzoltóállomásnál miért. Ha tudjuk, hol vannak ezek a helyek (a vonalon) és meghallunk egy megkülönböztető hangjelzést használó járművet, ahogy közeledik valahonnan, akkor nagy valószínűséggel tudni fogjuk, melyik irányból érkezik és lehet sejtésünk arról is, hogy merre szeretne tovább haladni. Ezzel tudjuk segíteni az ő munkájukat is.

hud_3107.jpg

 (Fotó: 427h)

A villamosvezetők munkájára rengetegszer érkezik az a kritika, hogy mi csak egy kart tologatunk előre-hátra, néha nyomunk egy-két gombot, hogy bosszantsunk másokat. Kevés a bejegyzés még, kevés a téma, de szerintem elég csak 3 bejegyzést figyelembe venni, ahhoz, hogy nagy vonalakban kicsit átgondoljuk mi is jár egy villamosvezető fejében. Számítani kell arra, hogy preventív vezetési taktikát alkalmazunk ezen a sakktáblán és a dynomen lépéseket elkerüljük, ezzel igyekszünk sakkmattot adni naponta ebben a játékban.

Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.

süti beállítások módosítása