Városi kukac

#19 - Gyalog üti a villamost

2020. február 25. - V4090K

Régen volt bejegyzés és a napokban szembejött velem egy facebook poszt, amiben születtek érdekes nézőpontok, amik azért valahol jogosak, de igyekszem egy olyan szemszögből megvizsgálni, ahogyan én is tekintek erre a témára. Szóval a sztori nem más, mint a gyalogátkelőhely megközelítése és az örök kérdés, „a gyalogosnak semmi kötelezettsége?!”. Készüljetek ez nem lesz hosszú bejegyzés, de valahogy vissza kell rázódni az íráshoz, ami azóta se tartozik az erősségeim közé, de fontos, hogy legyen egy csatorna köztünk. Szóval kezdjük a facebook bejegyzés copyzásával.

hud_2522.jpg

 (Fotó: 427h)

Vörös-féle gyalogosátkelőhely-megközelítési tétel 

1. Ha járművel egy jelzőlámpa nélküli (avagy nem működő/ sárgán villogó jelzőlámpás) gyalogos-átkelőhelyhez közeledsz, és

a) azon már gyalogos halad, avagy

b) bármelyik irányból egyértelműen felismerhetően személy szándékozik átkelni,

akkor részére a zavartalan átkelést biztosítanod kell.

2. Ha járművel egy jelzőlámpa nélküli (avagy nem működő/ sárgán villogó jelzőlámpás) gyalogos-átkelőhelyhez közeledsz, és annak közvetlen közelében olyan személy tartózkodik, aki nem definiálható a 1b pont szerint, akkor járműved sebességét oly mértékben szükséges csökkenteni, hogy amennyiben a látott személy státusza az 1b pontra változik, akkor részére a zavartalan átkelés biztosítható legyen.

3. Ha járművel egy jelzőlámpa nélküli (avagy nem működő/ sárgán villogó jelzőlámpás) gyalogos-átkelőhelyhez közeledsz, és annak bármely irányából takaró hatás tapasztalható (úgymint várakozó/haladó jármű, konténer/egyéb tárgy/építmény, sövény/egyéb növényzet), akkor nem lehetsz biztos benne, hogy annak fedésében nem tartózkodik a 2. pont szerinti személy, ezért járműved sebességét oly mértékben szükséges csökkenteni, hogy amennyiben a takaró hatás mögül felfedésre kerül egy 1. avagy 2. pont szerinti személy, akkor a 1. avagy 2. pontban leírt cselekvés részedről megvalósítható legyen.

#kavezzahelyszinelovel

#oszdmeg

#vigyazzunkegymasra

Vörös László - KAH

 A bejegyzéssel teljesen egyetértek, de akkor min is akadt meg a szemem. Egy két kommenten. Nekem is volt egy olyan időszakom, amikor igen is fel voltam háborodva, hogy a gyalog hirtelen átfut gyalogátkelőhelyen előttem. Többször szúrta a csőrömet az a tény, hogy ha ott kivasalok valakit, akkor is én leszek a felelős, mert kijelölt gyalogátkelőhely és egyébként is hogyan közelítettem meg. „A kísérlet jól sikerült, a beteg meghalt”, illetve a gyalog üti a villamost.

Nézzük először is, hogy a gyalogosok nagy része, amikor gyalogként közlekedik átszellemülnek azá. Hiába van jogsi a zsebében vagy nem. Hiába felelős járművezető vagy nem és még az is lehet hivatásos az álarc alatt. Gyalogosként sokszor benne van az emberben, hogy kijelölt gyalogátkelőhelyen nekem van elsőbbségem és kész. Értsd úgy, hogy olyan helyről beszélünk, ahol nincs lámpa, lásd bejegyzés copyba. Szóval hajlamos lelépni az ember ilyenkor, mert „hát ugye van rajta fék és egyébként is a KRESZ azt mondja, hogy…”.

Ez egy nagyon sarkallatos nézőpont, de ha a papírformát nézzük, ami megmarad az ember fejében akkor ennyi. Ha te beülsz egy autóba/buszba/troliba/villamosba/kukásautóba/Boing 707-be és egy kijelölt gyalogátkelőhely felé közelítesz ennek az elvnek ott kell lenni a fejedben. Számítanod kell arra, hogy bármikor megjelenik valaki és átfut vagy lelép eléd. Igen nyilván a gyalogosnak meg azzal kéne szembesülnie, hogy felmérje a helyzetet és tudomásul vegye, hogy megadják-e neki a papírforma szerinti elsőbbséget vagy nem. Viszont kettőnk közül abban a helyzetben nekem kell az okosabbnak lennem, mert van egy nagyon fontos különbség.

hud_3238.jpg

 (Fotó: 427h)

Én elvégeztem valamilyen tanfolyamot, hogy járművet hajthatok (legyen az „átlagos” autóvezetői vizsga vagy valami hivatásos) – jogosítványt szereztem(!), ő viszont él azzal a lehetőséggel, ami jár neki születésétől fogva, hogy használja a lábát, gyalogol és még az is lehet, hogy a KRESZ nagy részével nincs is tisztában. Igen rohadt igazságtalan lehet, hogy ha éjfélkor a semmiből egy fazon egyszer csak befut eléd a kijelölt gyalogátkelőhelyre, de a saját feneked védelme érdekében érdemes a „mi van ha” és a bizalmatlansági elvet szem előtt tartani. Abban a helyzetben te rendelkezel elméletileg minden tudással, a gyalogos meg lehet csak annyit tud, hogy:

- Zöld, akkor szabad.
- Piros, akkor tilos.
- Zebra, akkor elsőbbségem van.

Vigyázzunk egymásra és gondolkodjunk néha több ember helyett vezetés közben. Baleseteket kerülhetünk el és olyan szituációkat, amik nagyon kellemetlenek lehetnek a számunkra és/vagy mások számára. Legyél te az okosabb.

Látogassatok el a facebook oldalunkra, mert vannak ott olyan bejegyzések, amik ide nem kerültek ki.

Ha tetszett a bejegyzés és kíváncsi vagy mi lesz még az oldalon, látogass el a facebook oldalunkra, ahol minden történésről beszámolok majd.

süti beállítások módosítása